
Vidyodaya Journal of Humanities 

and Social Sciences 

VJHSS (2020), Vol. 05 (01) 

Social Media Content Regulation in China: Analysis of English 

Language Wechat Accounts 
A. Lokumannge 

Department of Sinhala & Mass Communication, University of Sri Jayewardenepura, Sri Lanka

Article Info  

Article History: 
Received 11 December 
2019 
Accepted 21 January 2020 
Available online 31 
January 2020 

Key Words: 
Wechat 
China Wire  
English Language  
Social Media 
Censorship 

*Corresponding author 
E-mail address: 
amilal@sjp.ac.lk 

Journal homepage: 
http://journals.sjp.ac.lk/i
ndex.php/vjhss 

http://doi.org/10.31357/
fhss/vjhss.v05i01.04 

VJHSS (2020), Vol. 05 
(01), pp. 36-46 

ISSN 1391-1937 
ISSN 2651-0367 (Online) 

©Faculty of Humanities 
and Social Sciences 2020 
 
 
 

ABSTRCT  

This study analyzed “social media content regulation in China: 
through an analysis of English Language Wechat accounts”. The 
research study used quantitative and qualitative methods to 
analyze English language Wechat channels, with the datasets of 
the use of English language in China as well as all legislative and 
legal frameworks for the media sector including all the practical 
obstacles for content in local and foreign languages including 
access, content creation and channels of content distribution and 
delivery. The study had three objectives. Those were: to study the 
content of Wechat subscription Channels in English language, to 
study the censorship role of social media in China and to study 
the role of English Language in Chinese society. Accordingly, the 
study had three research problems: 1. Was there a difference 
between China related news and international news in Wechat 
Channels? 2. What are the regulations in English Language 
Wechat Channels in China? 3. Which Wechat Channel published 
more English language content? Study looked through 27 
Wechat pages and chose 9 most popular English Wechat 
channels in order to categorize their content into 4 categories as 
international news, China related content, promotional content 
and entertainment, & contentious material. According to the 
findings there were a total of 774 English articles published in 
Wechat channels. China Wire has also published English articles 
and there were 456 China related content in Wechat channels. 
The study showed that foreigners in China are disadvantaged in 
terms of content creation and distribution regardless of the 
language used. At the same time English language seems to 
provide at least some alternativeness in case of web-based 
content. 

http://doi.org/10.31357/fhss/vjhss.v05i01.01
http://doi.org/10.31357/fhss/vjhss.v05i01.01


Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

37 

 

1.  Introduction  

For most people, it is relatively difficult to 
learn a second language and in the case of 
China mostly young educated people can be 
characterized by higher level of proficiency 
in English which is by far not too common. It 
poses a challenge especially for the 
government, a challenge since in case of 
wanting to control channels of content 
distribution it exerts much greater pressure 
on recruitment of the cadres, supervision of 
the content and also drawing the new line 
for the regulatory bodies since the 
permissiveness will vary depending on the 
context. Obviously in terms of content 
regulations, generally local content tends to 
be more penalized than foreign content. This 
could be observed throughout the centuries 
and is quite common.  In many cases 
Governments are unsuccessful in getting 
information from “educated middle class" 
using uncontrolled sources since they are 
relatively fewer and supposedly highly 
literate after proper measures have been 
applied. China Government has the power of 
blocking the main channels of access to 
information selectively when a sudden 
necessity arises. So after Reuters had 
published an article about the wealth of Xi 
Jin Ping's relatives it has been immediately 
blocked and what is interesting is, direct 
censorship is only a part of the reason for 
being cut-off from a potentially large market 
which can have really a bad influence on a 
media.  Chinese internet's composition 
seems to be much more different than that of 
the West. In China there are more, different 
social media and communication platforms 
than in western countries and the peculiarity 
of Wechat, or more exactly the English 
language status of its official channels was 
the main point of our investigation.  

The cultural and language differences are 
important from the point of view of this 
study. As well as that it was a different stage 
of economic and social development with 

reforms started earlier and higher growth 
rates in the absence of developed industry.  

In 1990s there was a press law published 
which however in practice isn't any more 
specific and interestingly for us doesn’t say 
anything about the content: (It’s forbidden to 
publish content as it is): 

1. Inciting to resist or breaking the 
Constitution or laws or the 
implementation of administrative 
regulations. 

2. Inciting to overthrow the government 
or the socialist system. 

3. Inciting division of the country, 
harming national unification. 

4. Inciting hatred or discrimination among 
nationalities or harming the unity of the 
nationalities. 

5. Making falsehoods or distorting the 
truth, spreading rumors, destroying the 
order of society. 

6. Promoting feudal superstitions, 
sexually suggestive material, gambling, 
violence, murder; 

7. Terrorism or inciting others to criminal 
activity; openly insulting other people 
or distorting the truth to slander 
people. 

8. Injuring the reputation of state 
organizations. 

9. Other activities against the Constitution, 
laws or administrative regulations. 

(New People Republic China Internet 
Regulation Report, 1998) 

"China-based websites cannot link to 
overseas news Websites or distribute news 
from overseas media without separate 
approval. Only "licensed print publishers" 
have the authority to deliver news online. 
Non-licensed Web sites that wish to 
broadcast news may only publish 
information already released publicly by 
other news media"(China Internet 
Censorship Overview). 



Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

38 

 

In the mid April 2016 a funny propaganda 
story poster went viral since its topic was a 
foreigner seducing a rank and file 
government clerk in order to get some 
classified information that ended up being 
seen ridiculous by most foreign readers 
(Dangerous Love On National Security 
Education Day translation by China law 
translate) and was many times reprinted 
including official state newspapers in 
English. The "funny fact" here is that there 
was a man being sentenced to death after 
sharing some thousands of documents with 
some foreign entities around the time the 
story was published.   

What are the effects of the separation of 
Chinese internet from the World Wide Web? 
It's for sure peculiarity of its inner content 
which is prone to "freewheeling" once the 
censors are not exactly able to do their jobs 
properly. So for example in 2003 during the 
SARS epidemic, big chunks of population 
took circulating hearsay seriously about the 
virus being a biological weapon made by 
Taiwan and many stores  had no more 
vinegar for sale since it had been  said to be 
the alleged antidote ( James, 2011). 

In this sense, in periods of a perceived treat 
or catastrophe foreign media outlets that are 
less accessible may be perceived as much 
more credible sources of information after 
the cases of Government covering up some 
serious accidents, tragedies and social 
events. After some initial failures Chinese 
media started adjusting to this state of being 
and after the train crash in 2012 there was 
initially no mention of it in the state media. 
Right now negative news is frequently 
produced by Chinese journalists; however 
obviously they try to present the 
Governmental point of view. The downside 
will be inaccessibility of important news 
inside China by foreign reporters. Even 
though there are some holes in the system, 
overall the internet control is so efficient 
that many countries like Zimbabwe or Cuba 
are nowadays purchasing surveillance 
technology from China (Reporters without 

Boarders, 2006). At the same time there is a 
big chunk of population that actually uses 
software for censorship circumvention. 
According to the report made by Global Web 
Index, there are more than 90 million Virtual 
Private Network (VPN) users in China as for 
2013. China was on the third place after 
Indonesia and Vietnam. These numbers can 
be compared with the VPN use in countries 
like United Kingdom (UK) or United States 
(US) that doesn’t exceed 5%. In another 
dataset inside the US congress report there 
is between 5% and 10% of Chinese users 
who use VPNs (Thomas, 2012). However, 
that the VPN policy differs according to the 
region and to the period. So in Xinjiang the 
VPN policy is much harsher and the users 
can have their internet and mobile services 
cut off in case of authorities detecting usage 
of VPNs. This follows a complete internet 
shutdown for 9 months in Xinjiang in 2009 
(Paul, 2015).  
 

The VPN issue is however quite difficult to 
grasp since the data is not reliable and the 
motivation behind blocking or allowing 
certain VPNs to function is unclear. It seems 
that Chinese Government is especially severe 
towards free VPNs and there also seem to be 
existing VPNs which are probably controlled 
by the Government. The issue with VPNs is 
really interesting because the Government in 
many instances will welcome the use of them 
and many Chinese companies (Including 
China Central Television) have their 
Facebook pages that are daily updated. It 
seems that as long as it's controllable and in 
hands of people loyal to the regime, the 
Government in most instances doesn’t really 
mind and truth be told: most Chinese people 
don't have a need of using any 
circumvention.  

According to the Chinese Government, 802 
million people are now actively using the 
internet, which is 57.7% of the population. 
788 million people are mobile users, which is 
98% of the country’s total user base. Data 



Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

39 

 

was published by the Chinese Internet 
Network Information Center in 2018. 

Additionally, the proportion of user using 
mobile devices to access the Internet is 
changing and recently has already overtaken 
the use of Personal Computers. At the same 
time the usage of Internet cafes has 
decreased while connecting from home has 
gone up. “The number of micro blog users 
also expanded rapidly. In July 2012, the 
number of those using Weibo (the Chinese 
equivalent of Twitter) reached 300 million. 
As many as 35 million use Twitter and 65.2 
million had Facebook accounts in spite of the 
fact that Chinese authorities block access to 
these two sites "edit". Additionally more 
than 70% of Chinese bloggers are under 30 
years old (Jeffrey, Julie, 2012 ). The age 
composition of Chinese bloggers is a crucial 
factor in the apolitical blogosphere in China. 
Most Chinese bloggers were born after the 
1980s and are members of China’s 
“Generation Y”. The majority of these young 
bloggers in China use blogs as tools to record 
their personal thoughts and have really little 
to do with any potentially subversive 
content"(Ying, 2012).  As we see, there is a 
big generation gap as well as rural- urban 
gap between Chinese users from rural areas 
and from big cities.  

Chinese government in many ways seems to 
be acting reasonably in restricting access to 
information or internet. However in practice, 
in majority of cases it's just limiting and 
making it much harder to access any type of 
content that is not controlled by the state. 
Only in really important cases the content 
regulations are strictly enforced. What is 
also important is the places in China in 
which the potential target audience is 
present.  

 "In rural areas protesters were less effective 
at using the new technologies, partially due 
to lower rates of Internet penetration, and 
accordingly were less successful in 
persuading the authorities to change the 
status quo"(Olesya, 2012). This comes as no 

surprise noting different level of government 
legitimacy in rural and urban areas. Urban 
areas are generally more privileged in recent 
years by gaining the majority of population. 
It is also a fact that leniency of local 
authorities outside of the most developed 
regions towards any form of dissent or even 
legitimate protest is much different. If local 
dissidents are trying to circumvent local 
authorities and try to complain to higher 
level officials in Beijing they may be 
"stopped" on the way by "special envoys". 
Here foreign languages can have a real 
impact on local level since it's seemingly 
more difficult to find cadres that could 
execute it.   

It all makes it abundantly clear that censors 
employ different methods, depending on the 
location and language of the website and 
also its ownership structure and purpose the 
authorities will use different methods or 
won't interfere at all. Also some domain 
names are permanently blocked so that for 
example all Word press registered websites 
will be inaccessible. When foreign media 
report on an important story, usually 
Chinese media will do it too in spite of a 
blackout before just to maintain the control 
over the flow of information. The way of 
reporting will be usually changed since the 
flow of information cannot be stopped 
entirely. Ying Jiang, the author of the book 
"Cyber Nationalism in China"(2012), while 
doing the research used some QQ Chinese 
language forums about politics which were 
openly critical about the government but 
because being totally left out and published 
on a government controlled platform (QQ) it 
doesn't really bother authorities or maybe 
even beneficial for the people wielding 
power by showing how irrelevant certain 
points of views are since they can be blocked 
anyway anytime. If there is any real content 
that could be classified as forbidden on a 
website hosted inside China, the Chinese 
authorities will send an email to the owner 
of the website with proper instructions and 
if there is no response, some stronger 
actions may be taken like a police dispatch 



Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

40 

 

or even shutting down the website and 
criminal proceeding. Similar procedures 
must apply to unwanted things placed on 
other non-web platforms with also inner-
company regulatory bodies.  

Beijing doesn't allow direct capital 
investment in tech companies by foreign 
capital. The companies trying to expand 
seem to go around the government 
regulations. Even content websites seem to 
be more strictly controlled than Wechat. If 
"inappropriate" content is posted online the 
website is most likely to get blocked whereas 
Wechat will just suggest to delete the given 
content. If the content is hosted on a 
"foreign" website obviously procedure will 
be different, the authorities have no way of 
blocking its host server, but they can block 
the Internet Protocol address or change the 
links on Chinese websites leading to it, 
making it virtually inaccessible without 
typing the address directly or  inaccessible at 
all. Non website content platforms based 
abroad are basically all inaccessible in China. 
Because of that for a long period of times 
even "Slide Share" was blocked. Also in 2005 
a new Government policy has been 
introduced. There are Government 
employees or other related parties who 
participate in online discussions with the 
goal of influencing them. If we look at some 
of foreign forums, there were some 
commentators who expressed a clear bias 
towards Chinese Government's point of view 
and if it is not a proof of "Government 
engagement" and what is important to 
mention is not much different from "Western 
PR work", it is still significant from the 
attempts to control content. 

Chinese history identity issues of China and 
the status of English is much different than 
in countries of the western hemisphere. 
Older Chinese generations have rather 
neutral or slightly negative attitude towards 
English being largely cut off of the medium, 
younger Chinese people in many ways 
perceive English as one of the indicators of 
social status. What is interesting here is, only 

some characteristics of English are 
considered. English is perceived only in 
terms of consumerism and professional 
ascend. It is largely separated from its 
political context. It's being very confusing for 
many westerners to discover that people, 
who are fluent in English, know only the 
consumerist side of the western culture at 
times not being able to point on the map 
where the countries are and which 
languages they are using. As in the statistics 
mentioned before there is only really tiny 
fraction of the population that is providing 
web traffic for websites which display 
political content (Alec, 2008). The well-
educated Chinese born in the 80s don't know 
the ideological fervor of their parents’ 
generation and it also seems to translate into 
the field that this study is trying to research 
since the way of thinking has been changed 
so much and the generation division in China 
has also a huge impact on knowledge in 
foreign languages.    

The ability of reading content in English 
language is not universal but encompasses at 
least 5%-10% of the society. The news in 
English language won't be perceived in the 
way news in Chinese language is. If 
individualist way of thinking in gathering 
information will tend to benefit Western 
model of media, it seems that English 
speaking Chinese people may also have some 
Sino-Marxist views that will be later 
illustrated in the case of anti-cnn.com.   

Research Problems of this study were: was 
there a difference between China related 
News and International News in Wechat 
accounts? What are the regulations in 
English Language Wechat accounts in China? 
And which Wechat account has published 
more English language content? 

Research objectives of the study were to 
study the content of Wechat subscription 
accounts in English language, to study the 
censorship role of social media in China and 
to study the role of English Language in 
Chinese Society. 



Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

41 

 

2. Materials and Methods 
 
For this study, the content analysis method 
was used to evaluate selected Wechat 
channels. The methodology of the study 
revolves around analysis of news reports 
about regulatory environment and in the 
research part concentrates on qualitative 
and quantitative analysis of the content of 
Wechat channels. The period is from 01-04-
2019 to 30-04-2019 as one month period. 
 
Researcher looked through 27 Wechat pages 
(The Global times, Shanghaiist, TheBeijinger, 
HereDG, China Daily, African Time, 
Spoonhunt, Shameless, Twoc, That's PRD, 
Tryna, Esl in China, Nihao Suzhou, 
CCTVnews, Grabtalk, ExpatExpress, DG 
Today, ChCh, Niubi Panda, TeflLemon, Ctrip 
daily deals, Thefunkybubblebox ,imandarin, 
Go Kunming,Expats Hunan , Newworldesl) 
and have chosen 9 most popular English 
Wechat channels in order to classify their 
content into 4 categories.    
 
1. News (Important international events) 

events that could be interpreted as 
having major impact not just on China 
but on world community and then are 
published on major international news 
outlets. 

2. China related content (Chinese local 
news, strange China news and any 
content that provides more or less 
serious information related to life in 
China)  

3. Promotional content and entertainment 
(direct or indirect ads, information about 
events happening). 

4. Contentious material - this is probably 
the most difficult category to define since 
of course the choice of channels wasn't 
coincidental. The necessary criteria were: 
Relatively many views, China related 
content, some degree of content 
generation (not only reprints what 
eliminated channels like for example 
"African News”, English language). 

According to these 4 categories researcher 
has analyzed total of 774 English language 
articles.  
 
The basic information about ownership 
comparing it with content of the channels is 
being analyzed in this research. Researcher 
used database to determine ownership since 
that is the ultimate sovereignty over a 
website. Subsequently content was divided 
into a few categories: 
 
1. Consumer advice and entertainment 

(non-political eating out, where to party 
etc.) 

2. Updates regarding legal situation and 
changes in areas affecting most people 
(mostly legal updates and changes areas 
affecting expats, usually retranslated or 
taken from official Chinese websites)  

3. International political news and analysis 
(only if they appeared in Chinese media 
before or aren't contradicting with 
governmental point of view).  

4. Local news (translated from Chinese) - 
usually these are “weird China stories" 
(like a story of a woman who two times 
went out without clothes to dance naked 
on the street) or "foreigner China" story 
however it's mostly concerned with 
consumerism and entertainment. 

5. Copy writing content "copied from the 
internet" generic content like the 5 type 
of the most beautiful dogs, 3 types of 
peoples everybody like etc. 

 
Three hypotheses were used in the study.  
 
1. English doesn't really provide alternative 

clusters and in minds of most people 
doesn't serve circumvention of 
information restrictions.  

2. Opening up of China didn't really open it 
up in relation to media.  

3. Wechat’s English channels, while being 
peculiar in their own ways are rather 
conformist. 

 
 



Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

42 

 

3. Results and Discussion 
 

Table 1. Analysis of Wechat subscription accounts from 01-04-2019 to 30-04-2019 
 

A
cc

o
u

n
t 

n
a

m
e

 

T
h

e
b

e
ij

n
g

e
r 

S
h

a
n

g
h

a
i 

E
x

p
a

t 
E

x
p

re
ss

 

G
u

id
e

 i
n

 
C

h
in

a
 

P
a

n
d

a
 G

u
id

e
 

T
im

e
 o

u
t 

B
e

ij
in

g
 

G
lo

b
a

l 
T

im
e

s 
C

h
in

a
 

C
h

in
a

 W
ir

e
 

G
lo

b
a

l 
n

e
w

s 

International 
news 

1 1 3 3 5 1 1 20 6 

China related 
content 

5 10 18 95(40 
local 
news) 

48(25 
local 
news) 

5 86 154 35 

Promotional 43 36 17 47 81 58 2 39 9 
Contentious 
material 

0 0 2(VPN 
info) 

2(reprin
ts) 

4 0 0 0 14 

Total number 
of articles 

48 37 37 142 126 63 90 183 48 

 
Total of 774 English Language articles were analyzed on 1st of April 2019 to 30th of April 2019. 

 

 

Figure 1. Difference between China related content and International News 

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

International NEWS China Related Content

Thebeijnger

Shanghai

Expat Express

Guide in China

Panda Guide

TimeoutBeijing

Global Times China

China Wire

Global news



Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

43 

 

 

Figure 2. Total Number of Articles published in Wechat accounts 

According to the findings, majority of English 
articles were published in China related 
content. That was a total of 456 articles. 
China wire has published 154 articles. 
International News had only 41 articles. 

China wire published 183 articles and Guide 
in China published 142 articles. Panda Guide 
has published 126 articles. 

There are many websites hosted abroad that 
are actually operated by foreigners. Most 
popular Wechat subscription channels in 
English are owned and sometimes even 
edited by Chinese nationals even if it seems 
that "foreigners" have a natural advantage in 
doing so. It's not really possible to check the 
ownership details of a channel however 
seemingly there is no foreign owned Wechat 
channels among the analyzed ones. It could 
probably be ascribed to media laws that are 
present in China and in this way it wouldn't 
make it any different than the ownership of 
Chinese language media and also to 
difficulties of opening a subscription account 
on Wechat. Even if the content deviates in 
some way or another from the pattern it 

usually will be some kind of hedonist 
deviation. From enumerated channels: Expat 
Express is owned by a Chinese man who as 
the channel description claims runs it with 
backing of the local Government in Nanjin. 
Panda Guide is registered under an address 
in Toronto by an alleged naturalized 
Canadian citizen who claims to be a 
university scholar of name Grant Dou. The 
website is registered in Canada under the 
Panda Guide's company name. However, the 
company doesn't figure anywhere in 
Canadian company registries. 
TimeoutBeijing seems to be a part of a multi-
million dollar network of Time Out 
magazines. However Timeoutbeijing.com is 
also registered by a Chinese national at least 
nominally. GuideinChina is according to 
online data of domain ownership is 
registered by Duke Zeng, a Chinese national 
from Shenzhen.  A prominent exception 
seems to be TheBeijinger, a local media 
outlet that was started by an American who 
claims to reside in China for twenty years. 
There is no seeming difference in the content 
The Beijinger provides compared to other 

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

200



Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

44 

 

channels except for being the most 
commercialized one. There is also an 
interesting example of apparently 
"dissident" Wechat channel which is 
supposedly run by an alleged foreign student 
from Pakistan in Hangzhou and is registered 
as a personal Wechat subscription account 
which actually provides info about blocked 
and changed content of websites in English 
and articles concerning China. The articles 
posted there are product commercials 
sponsored by third parties, copy writing 
reprints and finally articles that one would 
find controversial given the current media 
situation in China. Articles’ names involve 
ones like: "China's crackdown on Christian 
Churches" or "Step aside Xi...." giving the 
disappointing predictions about Chinese 
economy and details about Chinese 
companies that are supposed to have bad 
impact on their business. By definition such 
channel will be far from professional, 
content is hectic, really often nor properly 
edited and updates are irregular. Some of its 
posts have however more page views than 
most English channels on Wechat. The 
channel stands in the opposition to another 
Wechat news channel "Global Times". The 
latter belongs to People's daily and 
seemingly keeps in line with the publishing 
policy of the latter. It's mostly about China 
however the news posted there are 
surprisingly often touching delicate subjects. 
I look closer into the content of the articles 
reporting everything from the point of view 
of the Chinese "raison d’état". As for 
Chinawire, everyday there is a "column" for 
reprinted tabloid articles - usually from 
British tabloids that also teach a word of 
Mandarin that is related to the article. Every 
day there is a "column" for serious 
international news that also appears in other 
Chinese media outlets. There is also an 
average of two articles per edition being 
translated or reposted content from Chinese 
media outlets. In the end of April 2016, 
Chinawire posted an article "420 Bust: 
Foreigners in Shanghai Caught with 
Cannabis " and shortly after this, this article 

was "deleted by the author" and their 
website (www.echinawire.com - hosted in 
China) has become inaccessible. Of course as 
we can see from the last paragraph - Wechat 
has some built in "regulatory features" and 
even if the last example is a post seemingly 
deleted by its author probably it wasn't 
deleted without a reason. There is a 
confirmed key filtering algorithm 
functioning in 2018-2019 so that certain 
keywords couldn't be sent even in a private 
message. Right now the key filtering 
mechanism seems to encompass fewer 
words than before. However it still exists. 
For example one cannot type the name of a 
prohibited cult-like social movement that 
had its momentum in the 1990s. There used 
to be some more keywords. In case of 
sharing sensitive materials it's not only 
keywords that are being filtered but also 
images and videos. So for example there is 
the recent example of Economist and Times 
English language covers that are not 
sharable on Wechat moments. They feature 
an image of the current secretary of the 
Chinese Communist party Xi Jin Ping 
transforming into Mao.  It seems that 
subscription accounts are not the only way 
for such expat news outlets to operate. There 
are also "news and content channels" that 
use personal accounts. It's bound with 
limitations such as 5000 accounts as the 
contacts limit and moments as the only 
option to share content with multiple people 
at the same time with subscription accounts 
having no such limitations. It may be really 
convenient for foreign nationals since it 
doesn't require a Chinese ID. There is one 
account that I've come across using this 
strategy. Foreigner China - starting with 
personal account has developed into an 
"event and promotional channel" and it 
makes it peculiar but it hasn't been analyzed 
in the study since it only offers advertising 
and promotional content. 

4. Conclusion & Recommendations 

In August 2011, BBC News pointed out that 
the “Internet and micro blogs have not 



Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

45 

 

changed the fundamental nature of 
government in China, but they are rather just 
forcing officials to change the way they 
operate"(Michael, 2010). However 
surprisingly it seems that foreign languages, 
especially in the "inner media" or Chinese 
intranet, the environment doesn't really 
seem to provide above average "alternative 
clusters" for people who are using them. 
Reason is the "structure of the internet" in 
which no potentially destabilizing elements 
are allowed which includes foreigners, 
people with bad record or people without 
the right connection to the system. The 
mentioned example of "Global News China" 
actually provides some "contagious" content 
but it also happens with content in Chinese 
language just to mention Wechat. Chinese 
censorship system seems to be really 
sophisticated and there is a strong trend of 
limiting access if not blocking foreign 
language websites, especially sharing 
websites, websites that publish reports 
targeting Chinese leadership and the most 
popular websites that allow access to news 
or communication platforms. Looking at it 
more carefully for sure, reasons for this are 
not only political but also economical. 
Because of the Golden shield project (the 
Great Firewall of China) many foreign 
websites in China are not functioning and 
that makes reaching customers terribly 
difficult. Consumer habits are being shaped 
by the internet environment formed by 
regulations and existing content and 
promotional platforms. In practice, for small 
businesses that cannot afford proper 
localization and legal support, this makes the 
China's enclosed internet structure deadly. 
The tech giants with firm links to the Chinese 
state, like Baidu, Tencent or Alibaba employ 
business. 

When it comes to Wechat subscription 
accounts during the research that was 
conducted, Researcher wasn’t able to find a 
big difference in content that wouldn't 
conform to the Government policy and 
content restrictions in English and Chinese. 
Furthermore, it's really difficult to search for 

any account names in pinyin or foreign 
languages in Wechat. Some results of testing 
the engine will automatically convert into 
Chinese when written in English.  Also what 
is really important in the Wechat channels 
are all owned by Chinese and it's a systemic 
policy that prevents foreigners from creating 
any content distribution channels. Use of 
foreign languages seems not to have too 
much impact on content because of 
regulatory structure that prevents foreign 
influence either by limiting access or by 
limiting possibilities to create channels that 
are not web based like it is in case of Wechat. 
In the end what we have to take into account 
is not only direct regulation of content and 
information in China but also other forms of 
content regulation like self-censorship which 
in Chinese context may be even more 
important. This also translates into different 
languages. 

Acknowledgment: The author thanks Dr. 
Sujeeva Sebastian Pereira and Ms. Isuri 
Ashinka Kodikara for the support of 
Language editing. 

5. References 

Alec, A. (2013). China’s Youth: Do They Dare 
to Care about Politics. Dissent 
Magazine Spring. 

China Internet Censorship overview. (2019-
05-15). China News Watch. Retrieved 
from 
http://www.chinainternetwatch.com. 

Reporters without Borders. (2006). Going 
online in Cuba: Internet under 
surveillance. 

James, L. (2011). Blogging Alone: China, the 
Internet, and the. Democratic Illusion. 
University Oklahoma.    

Jeffrey, M., & Julie, E. T. (2012). Internet 
Freedom and Political Space. National 
Defense Research Institute. 



Lokumannge, VJHSS (2020) Vol. 05 (01) pp. 36-46 

 

46 

 

Michael, K. (2019-05-30). China Blocks 
access to wikileaks ,IDG News Service. 
Retrieved from 
http://www.pcworld.com/article/21
1958/china_blocks_access_to_wikilea
ks.html.   

New PRC Internet Regulation. (2019-05-21). 
A report from U.S. Embassy Beijing. 
Retrieved  from 
http://beijing.usembassy-
china.org.cn/report0198internet.html 

Olesya, T.(2012). Internet freedom and 
political space.  National Defense 
Research Institute.  

Paul, M. (2015).  China Cuts Mobile Service of 
Xinjiang Residents Evading Internet 
Filters. New York Times. 

Thomas, L. (2012). China, Internet Freedom, 
and U.S. Policy. Congressional 
Research Service. 

Ying, Y. (2012).  Challenging Western media 
portrayals of internet censorship in 
China. Beijing. 


